English
国際関係学部  /
国際関係学科

 オオヤマ   シンジ   (男)
 大山    真司   教授
 SHINJI   OYAMA

■兼務所属(本学内)
国際関係研究科
国際関係学部
衣笠総合研究機構   /
クリエイティブ・メディア研究センター
■出身大学院・出身大学他
1994  国際基督教大学  教養学部  卒業
2001  コロンビア大学大学院  国際関係公共大学院  国際メディアコミュニケーション  修士課程  修了
2012  ロンドン大学大学院  カルチュラルスタディーズ研究科、ゴールドスミスカレッジ  カルチュラルスタディーズ  博士課程  修了
■取得学位
PhD in Cultural Studies (2012 ロンドン大学)   国際関係学修士 (2001 コロンビア大学国際公共大学院)   教養学士 (1994 国際基督教大学)  
■職歴
1994-1999  株式会社I&S/BBDO アカウントプランナー
1999-2000  Earthsector International Inc., Co-founder and Director of Business Development
2001-2002  イーバンク銀行 経営企画室マネジャー
2002-2004  Asian Dynamics and Financial Services, Director
2008-2015  ロンドン大学バークベック校 レクチャラー(准教授)
2016-  立命館大学国際関係学部 准教授
■委員歴
2015-  日本カルチュラルスタディーズ学会  Committee Member: Academic Planning and International Relations
■所属学会
Association of Cultural Studies  
日本カルチュラルスタディーズ学会  
International Communication Association  
■研究テーマ
メディア・文化研究、メディア・文化産業、広告・宣伝文化
■研究キーワード
メディア・カルチュラルスタディーズ、文化・クリエイティブ産業 
■研究業績一覧  (上位3件までを表示します。一覧表示では、公開対象の全件を表示します。)

著書
「アジアを目指す日本ファッション:トランスナショナルなメディアとファッション」. 越境する想像力ーポピュラー文化のトランスナショナリゼーション」  ナカニシヤ書店  21-36  2018
Beyond conventional Western Views of creativity and innovation  Lorraine Lim  Edward Elgar  99-122  2016/06
When the Media Do Not Quite Converge: The Case of Fuji TV vs. Livedoor  Dario Lolli  Kinema Club  99-122  2015
一覧表示...

論文
In the Closet: Japanese Creative Industries and their Reluctance to Forge Global and Transnational Linkages in ASEAN and East Asia  Shinji Oyama  ERIA Discussion Paper Series  2019
Japanese Fashion in Inter-East Asian Fashion Production: ‘Cool Japan’ as Production Fetishism  Shinji Oyama  Visual Anthropology  2019
ニューカルチュラルスタディーズ 7:辺境からの「逆流」と「埋込み」について  FIVE: DESIGNING MEDIA ECOLOGY  2018/02
一覧表示...

研究発表等
British Fashion Brands in Asia: a case study of global creation  IACS 2013  2013/07
Creative Industries in Japan  JRC Seminar  2014/01
Creative Industries in Japan: Prestige, Precarity and globalization  CMCI symposium  2014/03
一覧表示...

科学研究費助成事業
科学研究費助成事業データベースへのリンク
■教育業績一覧  (上位3件までを表示します。一覧表示では、公開対象の全件を表示します)

担当授業科目
2017  Advanced Seminar  演習
2017  IR-GR301 専門演習  演習
2017  研究指導演習  演習
一覧表示...
■研究者からのメッセージ
My research interest
 My research interests include media and cultural studies, brand and, branding, advertising and marketing, new media, creative/cultural industries and media and cultural globalization. I am particularly interested in theorizing new forms of cultural production and objects in Japanese and East Asian context and from 'post Birmingham' media and cultural studies perspective. I have lectured and written widely on branding in these issues in both academic and business settings and is now finishing a manuscript on globalization of Japanese brands in East Asia (in English) and on critical brand theory (in Japanese). My interest and approach to research stems from and is informed by my experience of working in a global advertising agency, as an account planner, and subsequent involvement in a couple of Internet start-ups in New York and Tokyo as a corporate strategist. I have brought this experience and knowledge into my research and teaching in order to explore the connections and tensions between theories and practices.

I have a Master degree with a concentration on international media and communications from School of International Affairs, Columbia University, New York, and a PhD from the Centre for Cultural Studies at Goldsmiths, University of London. I was an organizer of London Asia Pacific Cultural Studies, a London wide forum for graduate students and scholars working on media and cultural issues in Pacific Asia, while at Birkbeck College from 2008 to 2015. I have joined Ritsumeikan University College of International Relations in April 2016 in my home town of Kyoto.

https://ritsumei.academia.edu/ShinjiOyama
■Eメールアドレス
■研究分野(ReaD&Researchmap分類)
国際関係論
社会学