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College of Information Science and Engineering  /
Department of Information Science and Engineering

 (Female)
 Asako   KIMURA  Professor

■Concurrent affiliation
Research Organization of Science and Technology   /
Frontier Research Center for Natural Disaster Mitigation
Graduate School of Information Science and Engineering
■Graduate school/University/other
1996  Osaka University  Faculty of Engineering Science  Department of System Engineering  Graduated
2000  Osaka University  "Graduate School, Division of Engineering Science"  Department of Systems and Human Science   Doctoral course  Withdrawal
■Academic degrees
Ph.D. (Engineering) (Osaka University)  
■Career history
05/01/2000-03/31/2003  大阪大学大学院基礎工学研究科・助手
08/2001-03/2002  Mayo Clinic, Biomedical Imaging Resource Laboratory (Rochester, MN, USA)・Special Project Associate
04/01/2003-03/31/2004  立命館大学理工学部情報学科・助教授
04/01/2004-03/31/2007  立命館大学情報理工学部メディア情報学科・助教授
10/01/2006-03/31/2010  科学技術振興機構・さきがけ研究員
04/01/2007-03/31/2009  立命館大学総合理工学研究機構・客員教授
04/01/2009-  立命館大学情報理工学部メディア情報学科・准教授
■Committee history
2006-2009  ヒューマンインタフェース学会理事
2006-2009  ヒューマンインタフェース学会理事
2002-  ヒューマンインタフェース学会 電子広報委員
2008-  日本バーチャルリアリティ学会 会誌委員
2008-  日本バーチャルリアリティ学会 論文委員
2006-  VR学会アート&エンタテインメント研究会 委員
2010-  インタラクション2011 プログラム委員
2004-2005  ヒューマンインタフェース学会評議委員
2010-  ヒューマンインタフェース学会評議委員
2010-  HIS2010 実行委員
2010-  エンタテインメントコンピューティング2010 委員
2006-2009  情報処理学会HCI研究会 運営委員
2008-  エンタテインメントコンピューティング2008 プログラム委員
2008-  HIS2008 実行委員
2007-  インタラクション2008 プログラム委員
2007-  エンタテインメントコンピューティング2007 プログラム委員
2006-  インタラクション2007 インタラクティブ発表委員
2006-  エンタテインメントコンピューティング2006 プログラム委員
2006-  HIS2006 実行委員
2005-  インタラクション2006 プログラム委員
2004-  インタラクション2005 プログラム委員
2004-  第9回VRSJ大会 実行委員
2004-  HIS2004 実行委員
1997-2002  HIST幹事
■Academic society memberships
Human Interface Society  
THE VIRTUAL REALITY SOCIETY OF JAPAN  
ACM  
IEEE  
Information Processing Society of Japan  
"The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers (IEICE)"  
■Subject of research
Development and Application of Non-restrictive/Environment-superimposable Human Interface
Study on Tool-type Input Interface with Use of Shape of Tool and Tactile Feeling When Used
Construction of Kansei Emergence World Based on Synergetic Interaction
■Research summary
Intuitive User Interfaces

 I aim to build interactive devices that help unfamiliar users to smoothly understand operation methods based on their experiences, by making use of three human senses: sight, hearing and touch.
■Research keywords
Real World Oriented Interface, Interactive Device, Multimodal Interface, Mixed Reality 
■Research activities   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Papers
Influence on weight sensation caused by visual diminishing of real objects  Miho Tanaka, Ayushi Misra, Kana Oshima, Satoshi Hashiguchi, Shohei Mori, Fumihisa Shibata, Asako Kimura, and Hideyuki Tamura  Proc. Asia Pacific Workshop on Mixed and Augmented Reality (APMAR 2017)  07/2017
Empowering a POB-diminished reality method to handle rigid moving objects with real-time observation  Masaru Horita, Daiki Sakauchi, Shohei Mori, Sei Ikeda, Fumihisa Shibata, Asako Kimura, and Hideyuki Tamura  Proc. Asia Pacific Workshop on Mixed and Augmented Reality (APMAR 2017)  07/2017
Empowering a POB-diminished reality method to handle rigid moving objects with real-time observation  Masaru Horita, Daiki Sakauchi, Shohei Mori, Sei Ikeda, Fumihisa Shibata, Asako Kimura, and Hideyuki Tamura  Proc. Asia Pacific Workshop on Mixed and Augmented Reality (APMAR 2017)  07/2017
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Research presentations
Casting Virtual Shadows Based on Brightness Induction for Optical See-Through Displays  the 25th IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (IEEE VR 2018)  03/20/2018
多層透視型映像体験システムの再設計とユーザインタフェースの検討  情報処理学会第80回全国大会  03/14/2018
複合現実型電子彫刻システムにおける振動を用いた触感提示法の実現  情報処理学会第80回全国大会  03/13/2018
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Other research achievements
「次世代VR(仮想現実)触り心地や形の嘘がホントに」  日経ビジネス,2016年11月14日号,pp. 130 - 132  11/14/2016-
「静電容量式タッチセンサー用IC事業を強化」  電波新聞,5面  07/19/2007-
Interface to the FUTURE「ジェスチャーで操る!」  月間[コンピュータワールド] 6月号,pp. 142  06/01/2005-
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Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)
Link to Grants-in-Aid for Scientific Research -KAKENHI-

Competitive grants, etc. (exc. KAKENHI)
空間型メディア作品を強化する7つ道具型対話デバイス  さきがけ(戦略的創造研究推進事業)  2006  2010  Main representative
映画制作を支援する複合現実型可視化技術  CREST(戦略的創造研究推進事業)  2005  2010  Joint researcher
広視野電子作業空間の知的インタフェースに関する研究  大川情報通信基金  2005  2006  Joint researcher
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Academic awards
Asia-Pasific Workshop on Mixed Reality (APMR 2016)  APMR2016 Best Presentation Award  04/2016
複合現実感研究会  第42回複合現実感研究会 SIG-MR賞  10/2015
14th Int. Symp. on Mixed and Augmented Reality (ISMAR 2015)  ISMAR2015 Best Demo Award  09/2015
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Intellectual property rights
操作システム  2008-180188  2010-020526
複合現実感システムに用いるマーカユニット、複合現実感システム、マーカユニット作成支援システム、及び、マーカユニット作成支援プログラム  2007-181395  2009-020614
複合現実感システムとそのイベント入力方法及びヘッドマウントディスプレイ  2006-243952  2008-065675
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■Teaching experience   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Courses taught
2017  Media Project Seminar 1  Seminar
2017  Media Project Seminar 2  Seminar
2017  Research for Master  Seminar
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Teaching achievements
本学協定校「育英西中学高等学校」にて,高校2年生を対象として模擬講義を行った.  12/2016-12/2016
本学付属校「立命館高等学校」の1年生を対象に,「アカデミックウィークII」の研究室紹介を行った.  11/2016-11/2016
本学付属校「立命館高等学校」にて,高校2年生を対象として「キャリアガイダンス」と模擬講義を担当した.  11/2016-11/2016
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■Message from researcher
触覚を有する直感的ユーザーインタフェース
  習熟していない利用者がこれまでの経験に基づいて操作方法をある程度判断することができるような入力デバイスの構築を目指している。これまでいくつかのデバイスの構築してきた中で、触覚デバイスを有効に活用することが非常に重要であると考えている。道具型操作デバイスを例に取ると、操作デバイスの形状を日頃使い慣れた道具の形とすることで、ユーザーが自身の過去の使用経験を応用し、使い方をスムーズに把握することを可能としている。道具はそれ自体で完結した入出力をもっており、その使用方法が「手指」の感覚と共に身に付いている。そこでフィードバッグとして触覚感覚を利用し、実体を把握しにくいデジタル情報を可触化するとともに、入力操作と出力確認を併せ持ったデバイスを実現している。他にも、タッチパネルなど平らな操作パネルにおいても、ボタンの存在感を提示できるデバイスとして指先装置型の触覚デバイスなどを研究している。
■URL
 http://www.rm.is.ritsumei.ac.jp/
■Research keywords(on a multiple-choice system)
Information Library Science/Humanistic Social Informatics