日本語
顔写真
College of Business Administration  /
Department of Business Administration

 (Male)
 Toshiyuki   HATANAKA  Professor

■Graduate school/University/other
1976  Osaka University  Faculty of Literature  Department of History  Graduated
1978  Osaka University  "Graduate School, Division of Letters"  History Major  Doctoral course first term (Master's)  Completed
■Academic degrees
Doctor of Literature (08/1991 Osaka University)  
■Academic society memberships
The Japanese Society for Historical Studies  
History Educationalist Conference of Japan  
The Japan Society for Historical Research of Manners and Customs  
The Osaka Historical Association  
Association of Historical Science(REKISHIKAGAKU KYOGIKAI)  
The Historical Science Society of Japan  
■Subject of research
Study on Status Structure in the Village Society in the Early Modern Period
Study on Theory of Modern Society/History of Manners and Customs Focusing on "Footwear"
Theory of Buraku Problem
Theory of Teacher
Theory of Moral Education
■Research summary
The study on social standing in historical society

 When <Social standing> is mentioned, the image of Shi-no-ko-sho (4 categories of people) of the Edo period probably comes into mind. The image is that occupation, place of residence, etc., are fixed politically, by birth. However seeing social standing this way is only looking at it from one side. Unlike conventional explanation based mainly from the political side, social standing is broadly taken as “human existence in society”, not only for the Edo period, but for all the periods. Furthermore, there is a need to recapture the human existence in society from <descent> as the narrow description of social standing. The narrow sense of social standing is positioned by the way the broad sense of social standing is captured. Pursuit of social standing and the social standing society in Japan’s modern society are being studied from social economic structure, in the production, distribution, and consumption of traditional footwear such as, setta. The target is to illustrate the historical society using social human relations = social standing relations formed by mediation by <things>, as the keyword.
■Research keywords
Early Modern History of Japan 
■Research activities   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Books
『身分を越える―差別・アイデンティティの歴史的研究―』  (単著)  阿吽社  12/2014  978-4-907244-20-0
『差別とアイデンティティ』  (共編著)畑中敏之・朝治武・内田龍史  阿吽社  06/2013
『身分・差別・アイデンティティ―「部落史」は墓標となるか―』  (単著)  かもがわ出版  07/2004
View details...

Papers
「〈南王子村の歴史〉研究が明らかにしたこと―「奥田家文書」の研究史的意義―」  畑中敏之(単著)  『日本史研究』  670, 53-67  06/2018  0386-8850
「〈身分〉〈差別〉の歴史研究の意義と課題」  畑中敏之(単著)  部落解放・人権研究所紀要『部落解放研究』  206  03/2017  0289-1387
「「武州鼻緒騒動」関係史料集成・補遺編1」  間々田和夫・大熊哲雄・畑中敏之  東日本部落解放研究所紀要『解放研究』  27  01/2014  1340-9387
View details...

Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)
Link to Grants-in-Aid for Scientific Research -KAKENHI-
■Teaching experience   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Courses taught
2017  Workshop for School Education Practice  Seminar
2017  Teaching Practicum 1  Seminar
2017  Teaching Practicum 2  Seminar
View details...

Teaching achievements
和泉市立人権文化センター(ゆう・ゆうプラザ)資料室主催の歴史民俗講座(近世編)において、「江戸時代の南王子村―成立・構造・展開―」をテーマに、市民を対象にした講演を行う。  02/2017-
教員免許状更新講習(立命館大学)の選択講座「映画で学ぶ教育方法論」において、教師論・教育法方法論の講習を行う。受講生は、101名の現役教員(幼小中高)。  08/2014-
丹波市まちづくり部人権啓発センター主催の部落史がわかる連続講座「じんけん歴史講座」(第3回)において、「身分・差別・アイデンティティ―「部落史」とは何か―」をテーマに講演を行う。  09/2013-
View details...
■Message from researcher
歴史における身分と社会について考える
  研究専攻分野は、日本近世史(社会経済史)。主たる研究テーマは、日本近世社会の身分史的研究。たとえば、村落社会における「百姓」村と「かわた」村との諸関係の在り方を通じて、その身分構造を明らかにしていく研究課題に取り組んできた。また、最近の研究では、雪踏(雪駄)などの履物の生産・流通・消費の構造から、近世社会の身分(身分制)の問題を考えている。
 著書(単著)としては、『近世村落社会の身分構造』(部落問題研究所刊)、『「部落史」を問う』(兵庫部落問題研究所刊)、『「部落史」の終わり』(かもがわ出版)、『学校がなんぼのもんやねん』(清風堂書店)、『「かわた」と平人-近世身分社会論-』(かもがわ出版)、『雪踏をめぐる人びと―近世はきもの風俗史―』(かもがわ出版)、『身分・差別・アイデンティティ―「部落史」は墓標となるか―』(かもがわ出版)、『身分を越える―差別・アイデンティティの歴史的研究―』(阿吽社)がある。
 本学では、主として教職課程教育を担当している。
■Tel
自宅:072-649-4871
■E-mail
  
■Research keywords(on a multiple-choice system)
Japanese History