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College of Social Sciences  /
Department of Social Sciences

 (Male)
 Wataru   OZAWA  Professor

■Concurrent affiliation
Graduate School of Sociology
The Kinugasa Research Organization   /
The institute of Humanities Human and Social Sciences
■Graduate school/University/other
1985  Hitotsubashi University  Faculty of Sociology
1991  Hitotsubashi University  Graduate School, Division of Sociology  Social Sciences  Doctoral course
■Academic degrees
Master of Laws (03/1987 Gradutate school of Chuo University)  
■Academic society memberships
The International Society of Volunteer Studies in Japan  
International Society for Third-Sector Research (ISTR)  
■Subject of research
Study on Youth Culture
Study on J. J. Rousseau's Political Thought
Sociology on Multi-cultural society
■Research summary
Sociology on Multi-Cultural Society

 Wataru Ozawa has been doing research on the comparative sociological study on volunteering culture between Japan, Korea and Canada since 1995. He has also been studying the ethnical minority problem in Japan. He is working as an advisor for MORE-NET, an NGO supporting Korean old residents in Japan. He built a internet site, "rits-daisy.com" for supporting the foreign students’ education through the use of digital book system called DAISY.
■Research keywords
Sociology on Culture 
■Research activities   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Books
Empowering the Welfare-Community  Ozawa Wtaru, Katou Hiroshi et al.  Kouyou Shobou  115-250  03/2017
『「ボランティア」の文化社会学』  上森成人、篠原正一  世界思想社  09/2001
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Papers
Evaluation of Immigrant Children’s Impediments in Reading Japanese: An Analysis of Eye Tracking and Reading Ability  KUSUNOKI Keita, OZAWA Wataru, KANAMORI Yuji  RITSUMEIKAN JOURNAL OF HUMAN SCIENCES  38, 59-72  01/2019  1346-678X
「「観光」をキーワードとする連携教育プログラムの実践 ─ 産社らしいアクティブ・ラーニングを求めて─」  小澤 亘  立命館産業社会論集  53/ 1, 7-27  06/2017
Resarch Data: Report on the Survey on Minsei-Iin  Ozawa Wataru  Empowering the Welfare-Community  171-250  03/2017
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Research presentations
Evaluation of Immigrant Children’s Impediments in Reading Japanese: Comparative Analysis on Reading Horizontal and Vertical Writing Texts  Japan Society of Degital Textbook  08/18/2018
外国にルーツを持つ児童の読み困難度に関する基礎的研究−視機能評価及び読み能力の測定を通して−  日本デジタル教科書学会東京大会  08/19/2017
外国人児童に向けた iPad 放課後学び支援教室の実践  日本デジタル教科書学会京都大会  08/21/2016
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Other research achievements
東九条・小栗栖地域の高齢者調査中間報告  『在日コリアンに関する高齢者居住調査および学生の意識調査 共に生きる―マイノリティとの共生―』龍谷大学人権問題研究委員会,21~60ページ  03/31/2012-03/31/2012
多言語DAISYテキストの可能性―新たな教育支援ネットワークの創造に向けて  『京都YWCA-APT20周年記念誌 多文化共生社会をめざして20年』58~62ページ  10/30/2011-10/30/2011
報告概要「ボランティア文化の国際比較―日・韓・加3カ国の大学生・高校生調査から」立命館大学ボランティアセンター主催国際シンポジウム報告書「ボランティアリズムと教育-カナダ、韓国そして日本」  立命館大学ボランティアセンター11-14項  03/2008-
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Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)
Link to Grants-in-Aid for Scientific Research -KAKENHI-
■Teaching experience   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Courses taught
2017  Seminar  Seminar
2017  Seminar 2  Seminar
2017  Senior Seminar  Seminar
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Teaching achievements
高知県土佐高校において模擬講義を実施。「ボランティアの文化社会学」。  06/2010-06/2010
兵庫県生野高校において模擬講義を実施。「ボランティア文化の比較研究」。  01/2010-01/2010
「専門演習」において、外国人児童の教育支援のツールとして、DAISY多言語テキストを作成(日本語・英語・中国語・ボルトがル語)。湖南市教育委員会とも連携し、社会連携に基づく、社会貢献型学習活動を展開。  04/2009-
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■Message from researcher
多文化共生社会の模索
  異なる文化が近接することは、本来、危険なことです。多くの場合、激しい摩擦や葛藤が生じるからです。「共生」とは、そうした違うもの同士の危険な関係を、「創造的な関係」へと転換していくことです。社会のなかでの「多文化性」に気づき、互いの違いを尊重しながら、互いにとって真に価値ある社会を追究していくことは、福祉社会における生活の質を高めるうえでも、また、国際的紛争を含む、多様な文化摩擦を乗り越えていくうえでも、必要不可欠なことです。そうした多文化共生社会が、いかにして可能か。日本におけるボランタリーセクターの動きやカナダ社会に注目して、研究を進めています。現在、そうした研究の一環として、日本・カナダ・韓国の若者たちのボランティア意識にかんする国際比較研究を進めています。趣味は、音楽鑑賞と散策。
■URL
 Rits-DAISY
 Tour of Kyoto Student Network
■Research keywords(on a multiple-choice system)
History of Ideas
Sociology (including Social Welfare)