日本語
顔写真
College of Economics  /
Department of Economics

 (Female)
 Marisa   UEDA  Professor

■Graduate school/University/other
03/2015  Osaka University  Graduate School of Language and Culture  Studies in Language and Culture  Doctoral course  Completed
09/1993  The University of Sussex, UK  The School of Cognitive and Computing Sciences  Doctoral course  Withdrawal
07/1991  The University of Reading, UK  Applied Linguistics  Applied Linguistics  Master's course  Completed
07/1990  The University of East Anglia, UK  School of Europian Language Studies  Diploma in TEFL (Teaching English as a Foreign Language)  Completed
■Academic degrees
Ph.D. (in Langauge and Culture) (03/2015 Osaka University)   M.A. in Applied Linguistics (07/1991 The University of Reading (UK))   Diploma in TEFL (07/1990 The University of East Anglia (UK))  
■Career history
09/1991-08/1992  Concord College
(英国:専任講師)
09/1991-08/1992  Shrewsbury Technical College
(英国:非常勤講師)
05/1994-03/1995  毎日新聞 大阪本社 英文毎日編集部 記者
04/1995-09/1997  立命館大学 非常勤講師
10/1997-03/2004  立命館大学 経済学部 専任講師
04/2004-03/2016  立命館大学 経済学部 准教授
09/2006-08/2007  Visiting researcher at Lancaster University (U.K.)
04/2016-  Professor at Ritsumeikan University
■Academic society memberships
JACET (The Japan Association of College English Teachers)  
BAAL (British Association for Applied Linguistics)  
■Licenses and qualifications
中学校教諭1種免許 高等学校教諭2種免許   
■Subject of research
Based on theories and evidences:

1. The most effective and suitable learning ways for learners in EFL listening and
2. teachers' development to instruct 1.
■Research summary
Listening Strategies in EFL for Japanese Intermediate Listeners

 博士論文執筆にあたって実施した1年半に渡る3つの実験、249名の実験協力者から得られた統計学的に有意差のあるデータと2つの理論(人間の情処理理論 - Schneider and Shiffrin (1977), 言語理解理論 - Anderson (2010))に基づいて、得られた結果より、現在は「学習者の能力に最も適した科学的に効果のある学習法」「どの段階で何故間違ったのか、何故理解に至らなかったのかをその原因を明らかにし、どのように対処すれば良いのか」をピンポイントで指導できる指導法の普及と教員の養成に取り組んでいる。

2017年4月より、文部科学省 科学研究費JP17K03037の助成(221万円)を2022年3月まで受けている。
■Research keywords
Listening strategies EFL (English as a Foreign Language) 
■Research activities   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Books
Towards Effective Teaching Methods in EFL Listening for Intermediate Learners  Keisuisha  09/2015  978-4-86327-300-9
British English in Action  Iain Davey  (株)語研  第2刷  12/2007  4-87615-090-7
British English in Action  Iain Davey  ㈱語研  07/2004  4-87615-090-7
View details...

Papers
立命館大学びわこ・くさつキャンパスにおける英語再履修教育について
ー必修英語科目で単位を習得できない原因と対策 その1 (第1期および第2期)ー  Marisa Ueda (PhD)  The Ritsumeikan economic review : the bi-monthly journal of Ritsumeikan University  65/ 5, 314-325  02/2017
Necessity of a Standardised Language Proficiency Test to Measure Participants' Proficiency and Compare Research Results in EFL Listening  Marisa Ueda (PhD)  The Ritsumeikan economic review : the bi-monthly journal of Ritsumeikan University  65/ 4, 229-237  02/2017
Towards Effective Teaching Methods in EFL Listening for Intermediate Learners  Marisa Ueda  http://ir.library.osaka-u.ac.jp/dspace/bitstream/11094/52092/1/27254_論文.pdf  2015
View details...

Research presentations
Diagnostic Teaching Method in EFL Listening Based on Theories and Evidence (Workshop)  The 57th JACET International Convention  08/28/2018
Scientific and Diagnostic ELF Teaching Methods Based on Theories and Evidence  Research Seminar of Education Development with ICT  08/09/2018
Teaching Methods in EFL Listening Based on Theories and Evidence  Open Seminar for English Teachers by Graduate School of Language and Culture, Osaka University  08/07/2018
View details...

Other research achievements
立命館大学 研究推進PG(科研費獲得推進型) 20万円取得  英語教育における診断的リスニング指導法と教材の開発  06/01/2016-03/31/2017
学術図書出版推進プログラム(立命館大学)  04/01/2015-03/31/2016
Shared Growth & Shared Development Project/ Ritsumeikan University: Faculty of Economics (Research Budget: 200,000 yen)
Research Topic: Effective Teaching Method in EFL Listening for Intermediate Learners  04/01/2011-03/31/2012
View details...

Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)
Link to Grants-in-Aid for Scientific Research -KAKENHI-

Competitive grants, etc. (exc. KAKENHI)
コミュニケーション活動としてのリスニング能力の養成と指導法 - 中位層学習者を対象としたリスニング指導法の効果検証  立命館大学 経済学部研究推進プロジェクト  2011  2011  Main representative
日本人が英国人に、自分の意見を効果的に伝える方法  立命館大学 経済学部研究推進プロジェクト  2010  2010  Main representative
View details...

Achievements of joint / funded research
a reviewer of STSTEM (an International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics)  01/1900-01/1900  Commisioned research  Main representative
View details...

Research exchange preferred theme
リスニングにおける推測問題と脳の働き
View details...
■Teaching experience   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Courses taught
2017  Study Skills 12  Lecture
2017  Study Skills 22  Lecture
2017  English 3  Lecture
View details...

Teaching achievements
The most appropriate llearning methods in EFL listening is provided in my class depends on a learner's level. These methods were gained through some experimental studies when I was reading my PhD.  10/2012-
Most 1st-year university students in Japan try to read every single word when reading something in English. In my class, reading strategies such as skimming and scanning are introduced.  04/2011-
By proving information such as my e-mail address, office telephone number, extension number, building, floor, office room number, office hour, etc., students have a very easy access to me.  10/1997-
View details...
■Message from researcher
Listening Comprehension as a Foreign Language Learning in Applied Linguistics
 理論的な裏付けに興味を持ったのでTEFL(Teaching English as a Foreign Language)から応用言語学へ。一貫した研究分野はリスニング。英語聴解を、人間による情報処理の一貫ととらえた場合、単一分野だけでは研究が不十分なので認知科学へと転向。現在の研究主題は、英語を外国語とする中位層の大学生を対象とした効果的なリスニング指導法。
1990年 英国 University of East Anglia/Diploma in Teaching English as a Foreign Language
(Diploma in TEFL 取得:英語外国語教授法)
1991年 英国 University of Reading/M.A. in Applied Linguistics(応用言語学 修士号取得 取得)
1992年 英国 Concord College/専任講師
1993年 英国 University of Sussex/D.Phil in Cognitive and Computing Sciences
(認知・コンピュータ科学博士課程)中退
1994年 毎日新聞 大阪本社 英文毎日 編集部 記者。
1995年〜1997年9月立命館大学 政策科学部・理工学部、京都外国語大学、京都外国語短期大学、
京都産業大学、大阪国際女子短期大学で非常勤講師
1997年10月 立命館大学 経済学部 専任講師着任
2004年4月 立命館大学 経済学部 准教授
2011年4月 大阪大学 言語文化研究科 博士課程へ進学
2015年3月 大阪大学言語文化研究科 博士課程 修了、博士号 (言語文化学)取得
2016年4月〜立命館大学 経済学部 教授
■URL
 EFL Listening Teaching/Learning Methods Based on Thoeries and Evidence
■E-mail
■Research keywords(on a multiple-choice system)
Listening Comprehension in Applied Linguistics