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College of Comprehensive Psychology  /
Department of Comprehensive Psychology

 (Male)
 Hiroki   YAMAMOTO  Professor

■Concurrent affiliation
Graduate School of Letters
Research Organization of Open Innovation & Collaboration   /
Research Center for Cognitive Sciences, Ritsumeikan University
The Kinugasa Research Organization   /
Institute of Human Sciences
■Graduate school/University/other
03/1987  University of Tsukuba  College of Human Sciences  Graduated
03/1992  University of Tsukuba  Graduate School, Division of Psychology  Doctoral course  Withdrawal from program with completion of credit requirements
■Academic degrees
B.A. (Education) (03/1987 University of Tsukuba)   M.A. (Education)  (03/1989 University of Tsukuba)   Ph.D. (03/2000 University of Tsukuba)  
■Career history
04/1994-03/2010  2008/04-2010/03
大阪学院大学教授
04/1997-03/2006  文部科学省メディア教育開発センター客員助教授,協同研究員
04/2006-03/2010  大阪学院大学教育開発支援センタ-所員
06/2007-03/2008  筑波大学非常勤講師
04/2010-03/2016  立命館大学文学部教授
04/2013-03/2014  立命館大学心理学域長・専攻主任
04/2016-  立命館大学総合心理学部教授
04/2018-09/2018  京都大学大学院教育学研究科客員研究員
■Committee history
2005-2017  日本教育心理学会  編集委員(常任05-11,委員14-17)
2005-2012  日本教育心理学会  委員(執筆マニュアル05-06, 紙面関係07-08,メ-ルマガジン10-12)
2008-  日本教育心理学会  論文賞選考委員 (優秀論文賞08-09, 10-11,城戸奨励賞12-13, 15-16,18-19)
2009-  日本教育心理学会  理事・代議員・社員(理事09-13,代議員・社員13-15,代議員・社員17-19)
2009-  日本心理学会  専門別代議員第2部門(発達・教育)
2009-2010  大阪学院大学  教員免許状更新講座講師
2009-2010  大阪府立吹田東高校  学校協議会委員
2005-2007  日本人間工学会  評議員
2011-2018  立命館大学   委員(学習学WG11-12,人間科学研究所運営委員11-13,大学協議会委員16-18)
2015-  日本学校心理士会  学校心理士会年報編集協力者
2018-2020  日本教育心理学会  教育心理学年報編集委員
■Academic society memberships
The Japanese Association of Educational Psychology  
Japanese Association of School Psychologists  
Japan Society of Developmental Psychology  
The Japanese Psychological Association  
American Psychological Association, Division of Educational Psychology  
■Licenses and qualifications
学校心理士ス-パ-バイザ-  (2015)    ガイダンスカウンセラ-  (2012)   
■Subject of research
Children’s underachievement and comprehension strategy
Explanatory expression supporting for structural comprehension
Tutoring and lesrning consultation based on explanation.
■Research summary
Educational and Developmental Studies on Explanatory Strategy Supporting Leaners for their Comprehension.

 Educational and Developmental Studies on Explanation Strategy for Learners with Comprehension Difficulties.
■Research keywords
Educatinal psychology, Explanatory representation, comprehension support, tutoring, Life-span Development 
■Research activities   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Books
学校での効果的な援助をめざして  水野治久・家近早苗・石隈利紀 (編)  ナカニシヤ書店  児童生徒の学習支援ー教材研究の視点からー  2018
まなびのガイドブック  立命館大学総合心理学部  立命館大学総合心理学部  読む・整理する力-問いを立てよう-  03/2016
心理学スタンダ-ド  サトウタツヤ・北岡明佳・土田宣明 (編)  ミネルヴァ書房  教育と学び-自立的な学びの支援-  04/2014  978-4-623-06788-6
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Papers
高校初年次生と大学生の説明文理解に及ぼす標識化効果の境界条件  山本博樹・織田 涼・島田英昭  心理学研究  89/ 3  2018
Comprehension of expository text using structure strategy affects academic adjustment and academic achievement in first-year high school students: Examination by means of expository text in civics textbook and presenting perspectives on learning supports.  山本博樹・織田 涼  学校心理士会年報  10, 1-10.  03/2018
説明実践を支える教授・学習研究の動向  山本博樹  教育心理学年報  56, 46-62.  03/2017
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Research presentations
How does signaling support first-year high school students’ comprehension of doxography?  The 2018 APA Annual Convention  08/09/2018
Continuous use of structure strategy affects academic adjustment and achievement of first-year high school students: Analysis of strategy use throughout comprehending.  The 40th annual Conference of the International School Psychology Association  07/26/2018
後置質問は手続き的説明文の読解支援に有効かーWM容量を指標とした体制化への支援可能性ー  北陸心理学会第52回大会  12/09/2017
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Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)
Link to Grants-in-Aid for Scientific Research -KAKENHI-

Academic awards
 日本児童文学学会論文賞  10/1992
 日本認知科学会分科会発表賞  06/1995
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Research exchange preferred theme
児童・生徒の学習支援を促す説明表現 (説き方)  -理解不振の把握と改善-  Technical consultation,Commisioned research,Joint research
高校生の理解を支援する「倫理」教科書の説明表現  -原則の提案と評価-  Technical consultation,Commisioned research,Joint research
児童・高齢者の理解を支援する絵本・紙芝居を用いた説明実践  ー原則の提案と評価ー  Technical consultation,Commisioned research,Joint research
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■Teaching experience   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Courses taught
2017  Psychological of Educational Practice  Lecture
2017  教授学習心理学特論  Lecture
2017  Research Methods in Psychology 1  Lecture
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Teaching achievements
立命館大学父母教育後援会講演「大学生の自立と親の役割-不良定義問題の解決支援-」  06/2017-06/2017
立命館大学宇治高校キャリアナビ「総合心理学部の学び」  10/2016-10/2016
専門演習における説き方と聴き方のレッスン  04/2016-03/2017
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■Message from researcher
『説けばそれで終いか?』
  説明に関する問題は,いまや社会的な問題として認識されており,説明責任の名のもとに広く人々の関心を集めています。もとより,現代社会は,説明によって成り立つ社会です。この説明社会では,だれもが説き手の役割を果たさなければならず,説明が悪いと社会的な責任を問われかねません。それでは,良い説明の要件とは一体何なのでしょうか。澄んだ声で朗々と自己主張することでしょうか。いや,説明とは相手に説いて明らかにすることだったはずです。ここには,受け手の個人差に基づく無明とも言うべき理解不振が前提としてあり、これを改善する支援行為としての成否が問われると考えられます。ここにこそ説明の本意があります。それなのに,説けばそれでお終いにするのでしょうか。説き手は受け手の理解不振を把握し改善しなくてもよいのでしょうか。それでは,どのような説き方 (説明表現) を使えば, 受け手の理解を改善できるのでしょうか。子どもと高齢者に,同じ説き方でよいのでしょうか。教育心理学や発達心理学の知見に基づいて受け手の理解不振のメカニズムをおさえた上で,これらの問いに答え,受け手の理解を支援する説明のあり方を考えていきたいと思います。
■URL
 http://read.jst.go.jp/
■Tel
075-466-3184
■Research keywords(on a multiple-choice system)
Educational Psychology