研究発表等
公開件数:75件
No. 発表題名 発表会議名(発表誌等の媒体名) 発表年月日
1 Visual effects on memorizing words in Japanese and English
Australasian Universities Language and Literature Association 29th Congress
1997/02/12
2 Importance of Imagery in Bilingual Cognitive Operations
The First International Conference on Cognitive Science
1997/08/17
3 Bilingual Dual Coding in Japanese Returnees'
大学英語教育学会 (JACET) 第36回年次大会
1997/09/07
4 Effective Error Analysis for Japanese ESL Learners
JALT 23rd annual international conference
1997/10/12
5 A Comparative Study of Japanese/English Bilingual Code-switching in Three Different Domains
1997年度大学英語教育学会(JACET) 関西支部秋期大会
1997/10/18
6 Using Error Analysis on Japanese ESL High School Students
英語授業研究学会関西支部第9回秋期研究大会
1997/11/16
7 A Comparative Study of Japanese/English Bilingual Code-switching in Three Different Domains
32nd Annual Convention of TESOL
1998/03/20
8 Monolingual vs Bilingual in Writing Skills: Writing Proficiency Development in Japanese EFL learners and Bilinguals
24th Annual JALT International Conference
1998/11/22
9 Language Attrition in Japanese Returnee Students'
12th AILA
1999/08/05
10 Attrition Does Not Take Place!
1999 ALAK (韓国応用言語学会) Winter Conference: Bilingualism - acquisition and attrition
1999/12/11
11 Educational Options for Bilingual Children
26th Annual JALT International Conference
2000/11/05
12 Non-attrition in returnees' productive skills under certain conditions
26th Annual JALT International Conference
2000/11/05
13 日本語と英語のバイリンガル教育と帰国子女教育
第37回帰国子女を考える会研究会
2001/03/17
14 帰国中高生の英語ライティング力の推移
異文化間教育学会第22回大会
2001/05/27
15 Maintaining L2 Literacy in Japanese Returnees' in JCHAT 2001 symposium 'Issues in Japanese bilingual education
The Third Annual Conference of the Japanese Society for Language Sciences
2001/06/23
16 Reverse Language Attrition Observed in Japanese Returnees' Productive Skills
Third International Symposium on Bilingualism (ISB3)
2001/08/19
17 The Effective Use of DVD Movies in the Classroom and the Long-term Modality Effects on L2 Listening Comprehension
PAC 3 at JALT 2001
2001/11/25
18 Language Maintenance and Attrition in the Japanese Context
ALAA-2002 (Annual Conference of Applied Linguistics Association of Australia)
2002/07/14
19 Language Attrition and Retention in Writing Skills Observed in Japanese Returnee High School Students
13th AILA
2002/12/20
20 L2 Listening/Fast-Reading Skills Developed by Using DVD Movies in the Classroom
42nd JACET (大学英語教育学会) Annual conference
2003/09/05
21 Myers-Scotton's 4 M-model verified on a Japanese returnee's attrition data
日本認知心理学 会第2回大会
2004/05/08
22 Effects of first four years of literacy education in primary school on subsequent language attrition and retention
2nd International Conference on First Language Attrition
2005/08/18
23 Temporal aspects of language attrition and retention in Japanese returnee children' 5th Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF)
5th International Conference on ELT in China/ 1st Applied Linguistics Congress of China
2006/07/05
24 Comparative Study on College English Education Between China and Japan
5th International Conference on ELT in China/ 1st Applied Linguistics Congress of China
2007/05/18
25 英語圏からの帰国中高生の帰国後の英語保持に関して - 千里国際学園での事例研究
第34回全国海外子女教育・国際理解教育研究協議大会
2007/08/13
26 Expatriate students' L2 writing retention back in the L1 environment' Symposium on Second Language Wtiting 2007
Symposium on Second Language Wtiting 2007
2007/09/17
27 The Role of the Japanese Partner in a Bilingual Family
33rd Annual JALT International Conference
2007/11/25
28 帰国生の第2言語習得レベルとその保持・喪失
第29回異文化間教育学会大会
2008/06/01
29 Is Language Attrition Caused by the Qualitative Change in One's Mental Lexicon or a Mere Retrieval Failure?: An Exploratory Study Using Myers-Scotton's 4-M model
6th International Conference of Cognitive Science
2008/07/27
30 Critical Period Revisited Through L2 Attrition Data of Expatriate Children
The 15th World Congress of Applied Linguistics (AILA)
2008/08/29
31 Bilingual Children: バイリンガル児の第2言語習得条件とその保持
American School in Japan (東京)でのJPFG(Japanese Parent Focus Group)による招待講演
2009/03/20
32 Reporting on An Intensive Short-Term Study Abroad Programme: Pre-Departure Course & Final Results
2009年度大学英語教育学会(JACET) 関西支部春期大会
2009/06/27
33 語彙・スピーキング面から見た日英バイリンガル第1言語習得:2縦断研究
第1言語としてのバイ リンガリズム研究会第1回研究会
2009/10/17
34 外国人留学生及び日本定住外国人のアイデンティティー調査研究
異文化間教育学会第31回大会
2010/06/13
35 Developmental narrative ability in a bilingual’s L1
18th International Conference on Pragmatics and Language Learning (PLL18)
2010/07/19
36 脳科学から見たバイリンガルの言語発達: 千里国際学園ケーススタディー
千里国際学園創立20周年記念講演
2011/04/23
37 Bilingual Language Development from a Brain-Imaging Perspective: A Case Study at Osaka International School
Senri International 20th Anniversary Special Lecture
2011/04/23
38 バイリンガルの言語接触開始年齢と脳賦活様態:ブレインイメージング手法による一考察
第1言語としてのバイリンガリズム研究会(BiL1)第4回研究会
2011/05/14
39 Linguistic and narrative development in a Japanese-English bilingual's first language acquisition: a 14-year longitudinal case study
8th International Symposium on Bilingualism (ISB8)
2011/06/16
40 Effects of L2 Immersion Experiences on Translation Task Performance through a Brain-imaging Technique of Functional Near-Infrared Spectroscopy
The First International neuroELT Conference (FAB)
2011/07/10
41 新国際学校における英語圏からの帰国生徒のCALP維持に関する一考察
母語・継承語・バイリン ガル教育(MHB)研究会2011年度研究大会(招待講演)
2011/08/06
42 帰国生教育の可能性と現場教員のできること一考察:千里国際学園での7年半の経験及び学術調査をもとに
京都教育大学附属桃山中学校平成23年度夏期教員研修会 招待講演
2011/08/08
43 Japanese-English bilingual first language acquisition - two longitudinal studies
16th World Congress of Applied Linguistics (AILA2011)
2011/08/23
44 上海地区大学での教養英語教育視察結果の立命館大学語学教育へのヒント
立命館大学・言語教育企画課職員研修会 招待講演
2011/08/31
45 Neuroscience and L2 teaching
上海師範大学・招待特別講義
2011/09/22
46 千里国際学園(一条校とインター併設校)でのバイリンガル教育からの示唆
国際行動学会・立教大学英語教育研究所共催「開かれた社会を目指して―文化、コミュニケーション及び教育の課題」シンポジウム2「2つの言語を通して学ぶ―バイリンガル教育から得られる日本の英語教育への示唆」
2011/10/29
47 L2 attrition and retention in Japanese returnees
Symposium “Language Attrition in Japanese Contexts”
2012/02/19
48 Effects of Bilingual Experiences on Numeral and Story-Telling Tasks: a Preliminary Neuroimaging (fNIRS) study
Association for the Scientific Study of Consciousness 16
2012/07/04
49 A Test on the Regression Hypothesis, Using a Brain-Imaging Technique of fNIRS
the JACET 51 International Convention
2012/09/01
50 立命館大学大学院・言語教育情報研究科における院生海外留学について
京都外国語大学「2012 年度第2 回大学院FD」
2012/12/06
51 Language attrition through the two lenses of conventional and brain-imaging analyses
9th International Symposium on Bilingualism (ISB9)
2013/06/11
52 Bilingual First Language Development from Linguistic and Neuro-Imaging Perspectives
4th International neuroELT Conference (FAB4)
2013/07/06
53 バイリンガル脳を覗く:帰国生と国際結婚家庭の子供達を対象に
立命館大学国際言語文化研究所主催連続講座「バイリンガリズムをほりさげる」第3回
2013/10/18
54 バイリンガル第1言語の保持と喪失:3年間縦断言語データと脳イメージングデータの総合考察
第8回第1言語としてのバイリンガリズム研究会 「バイリンガルの第1言語の発達と保持」
2013/10/20
55 トライリンガルの言語スイッチ・コスト
第9回第1言語としてのバイリンガリズム研究会 「バイリンガルの第1言語の発達と保持」
2014/05/31
56 言語(LA英語)保持・喪失研究における言語データvs.fNIRSデータ
第17回日本光脳機能イメージング学会
2014/07/26
57 'Longitudinal Narrative Development in a Non-Dominant Language' In Symposium 'Bilingualism as a First Language in the Japanese Context'
17th World Congress of Applied Linguistics (AILA2014)
2014/08/12
58 Critical Period Hypothesis Tested by Brain-Imaging Data from Early Japanese-English Bilinguals
17th World Congress of Applied Linguistics (AILA2014)
2014/08/15
59 Supplementary use of fNIRS data in psycholinguistic research: A Japanese-English bilingual attrition case study
3rd fNIRS 2014
2014/10/11
60 Silent-reading vs. Being read-to: A brain-imaging study
2014年度JACET関西支部秋季大会
2014/11/29
61 「日英バイリンガル園児のメタ認知力の発達と脳賦活」 「オーガナイズドセッション03バイリンガルと認知」の1本
日本認知科学会第32回大会
2015/09/18
62 Two Differing Spotlights on Bilingual Attrition Research – Brain-Imaging and Linguistic Data Analysis
JALT CALL & BRAIN 2016
2016/06/04
63 'Japanese-English bilingual’s narrative development compared to L1 English monolingual’s: A case study’ as a convener of the colloquium ‘The development of the socially non-dominant language: Bilingual narrative analysis from multiple perspectives’
PacSLRF2016
2016/09/11
64 "Research Results at Osaka International School" "Longitudinal Brain-Imaging Study"
関西学院大阪インターナショナルスクール招待講演
2016/10/06
65 An fNIRS Case Study Tracking L2 Proficiency Development
The society for functional Near Infrared Spectroscopy 2016 Biennial meeting
2016/10/14
66 「バイリンガルの言語接触開始年齢と脳賦活様態:ブレインイメージング手法による一考察」
ニューサウスウェールズ大学人文学部日本語勉強会での招待講演
2016/11/02
67 「バイリンガル脳とバイリンガル子育て」
シドニー日本語土曜日学校での招待講演
2017/02/25
68 「継承語・バイリンガル教育」
シドニー日本語土曜日学校での招待講演
2017/02/25
69 'Developmental Narrative Ability in a Bilingual L1' & 'L2 Narrative Development and Brain Connectivity'
Research Seminar at University of Technology, Sydney
2017/03/16
70 「シドニーでのバイカルチャー・バイリンガル教育と子育て」国際交流基金・New South Wales大学共催「日本語教育シンポジウム」での基調講演
国際交流基金・New South Wales大学共催「日本語教育シンポジウム」
2017/03/19
71 Narrative development and brain activation in L1 and L2
SOAS (UCL) Linguistics Departmental Seminar Series
2017/05/02
72 Language Attrition and Reactivation in Childhood: Two comparative case studies
11th ISB (International Symposium of Bilingualism)
2017/06/12
73 Brain Activation, Connectivity and the L2 Onset Age Effect
Bilingualism vs. Monolingualism: A new perspective to limitations on L2 acquisition
2017/06/20
74 Does interpreting between two linguistically distant languages induce brain restructuring? A longitudinal brain-imaging case study of a professional Japanese-English interpreter
The 8th Asian Translation Traditions Conference
2017/07/05
75 L2 Narrative development and brain connectivity
EuroSLA27 (the 27th European Second Language Acquisition)
2017/09/01