日本語
College of Law  /
Department of Law

 (Male)
 Norikazu   TAHARA  Associate Professor

■Concurrent affiliation
Graduate School of Law
■Graduate school/University/other
03/1998  Dokkyo University  Faculty of Foreign Language  Graduated
03/2001  Nagoya University  Graduate School, Division of Language and Culture  Doctoral course first term (Master's)  Completed
03/2006  Osaka City University  Graduate School, Division of Letters  Doctoral course  Completed
■Academic degrees
Ph.D (03/2006 Osaka City University)  
■Career history
04/01/2012-  Ritsumeikan University, Associate Professor
■Committee history
10/2005-  和歌山日独協会  理事
■Academic society memberships
Japanische Gesellschaft für Germanistik  
Verband der Deutschlehrenden in Japan  
Japanische Gesellschaft für Germanistik  
Society for German Studies in the Osaka-Kobe Area  
German Literature Society, Osaka City University  
Japan Association for Language Policy  
The Japan Association for Language Education & Technology  
Japan Society of Digital Textbook  
Association for e-Learning Language Education  
Kyoto German Language Research Society  
Society for the Study of Luxembourg  
Research Group for Multilingual Societies  
Study Group for Development Research on Foreign Language Education Tools  
日本教育工学会  
■Subject of research
Sociolinguistic Comparative Studies of Luxemburgish and German
■Research summary
Socio-linguistic study for the creation of Luxembourgish

 The event of creating Luxembourgish is analyzed historically and socio-linguistically, to clarify the relation between language and society. The interests in the research are in the following:
1. To clarify the background and significance of various activities related to Luxembourgish by Dicks in the mid-19th Century, especially in the elucidation of phoneme of Luxembourgish at the time, by attempting the analysis of poetry writing system used by Dicks.
2. To clarify the positioning of the Luxembourgish in the multi-language education currently conducted in Luxembourg, and to elucidate the significance of its existence from the point of view of creating national awareness.
■Research keywords
Sociolinguistics, German Studies, Luxemburgish Studies, German Language Education 
■Research activities   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Books
他者とつながる外国語授業をめざして ー 「外国語学習のめやす」の導入と活用  三修社  132-149  04/2019
ルクセンブルクを知るための50章  木戸紗織  明石書店  12/2018  978-4750347622
ルクセンブルク語分類単語集  大学書林  06/2018
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Papers
再履修クラスにおける復習用動画の活用と学習行動への影響 −授業内学習と授業外学習をつなぐために−  田原憲和  e-Learning教育研究  12, 13-22  03/2018
方言から言語へールクセンブルク語形成をめぐってー  田原憲和  ことばとそのひろがり(島津幸子教授追悼論文集)  6, 347-365  03/2018
非ルクセンブルク人が ルクセンブルク語創出に及ぼした影響について  田原憲和  立命館言語文化研究  29/ 1, 171-184  09/2017
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Research presentations
「外国語学習のめやす」の理論とその実践  第32回日本語教育連絡会議  09/06/2019
異なる言語教師対象のオンライン研修のデザインと実際  未来のマナビフェス2019  08/22/2019
LMSやデジタルデバイスを用いたドイツ語再履修クラスでの取り組み  日本デジタル教科書学会 第8回年次大会(新潟大会)  08/17/2019
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Other research achievements
「外国語学習のめやす」ワークショップ
―21世紀型スキルを身につける授業について考えよう―  国際交流基金ブダペスト日本文化センター  09/04/2019-09/04/2019
「外国語学習のめやす」ワークショップ〜21世紀型スキルを身につける授業について考えよう〜  大連理工大学  08/02/2019-08/02/2019
第19回桐蔭総合大学 出張講義  多言語社会の実情を知る(於:和歌山県立桐蔭高等学校)  03/14/2019-03/14/2019
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Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)
Link to Grants-in-Aid for Scientific Research -KAKENHI-

Academic awards
大阪府立大学高等教育推進機構  大阪府立大学 高等教育推進機構 機構長教育奨励賞  04/2012
大阪市立大学学友会  優秀テキスト賞(神竹・田原・磯部著『スタンダード・ドイツ語文法』郁文堂)  03/2012
 大阪市立大学大学院文学研究科教育支援促進機構 研究奨励賞  03/2005
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■Teaching experience   (Even top three results are displayed. In View details, all results for public presentation are displayed.)

Courses taught
2017  Advanced German Ⅰ  Lecture
2017  Advanced German Ⅶ  Lecture
2017  Current Topics in German  Lecture
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Teaching achievements
台湾の日本語教師を対象として「「外国語学習のめやす」ワークショップ 〜21世紀型スキルを身につける授業について考えよう〜」を協力者2名とともに企画し、そこで講師を務めた。  08/2017-08/2017
他大学等の外国語教員を対象として「「外国語学習のめやす」合宿 ー ルーブリックを取り入れたパフォーマンス評価 ー」を協力者2名とともに企画し、そこで講師を務めた。  08/2017-08/2017
副専攻科目「(副)専門ドイツ語7」において、1950年代から1990年にかけて旧東ドイツで出版された雑誌Revueを用い、読解力を養成する授業を展開した。  04/2017-07/2017
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■E-mail
■Research keywords(on a multiple-choice system)
Linguistics
Foreign Language Education